Čo všetko potrebujete vedieť pred pracovným pohovorom
Tím Proplusco
Tešíte sa z pozvánky na pracovný pohovor? Gratulujeme! Teraz ale prichádza tá náročnejšia časť- príprava na pracovný pohovor.
Pred pracovným pohovorom
Príprava pred samotným pohovorom je absolútne kľúčová. Nejedná sa len o vaše vizuálne pôsobenie, ale hlavne o informácie, ktoré si nevyhnutne musíte naštudovať.
-Preskúmajte si spoločnosť- hltajte všetky informácie o firme, ktoré sú dostupné na internete, portáloch alebo v printovej podobe. Zaujímajte sa hlbšie o dané odvetvie a jeho najnovšie trendy. Personalista je taktiež len človek, ktorý s veľkou pravdepodobnosťou ani presne neovláda pracovný systém danej pozície. Využite tento fakt vo svoj prospech napríklad tým, že si podrobne naštudujete ako konkrétne procesy fungujú.
-Vaše informácie- informácie uvedené vo vašom životopise musíte ovládať spamäti. A nielen to. Taktiež si pripravte ich obšírnejšiu verziu, aby personalista o vás nadobudol ucelenejší obraz. V prípade, že ste uviedli úroveň cudzieho jazyka na komunikatívnej úrovni, celkom určite príde na overenie tohto faktu. To isté sa týka aj ostatných schopností a zručností, ktoré ste uviedli do životopisu. Pripravte sa teda na testy z cudzieho jazyka, psychologické testy, či preukázanie počítačových zručností a pod.
-Často kladené otázky- existuje súbor často kladených otázok na pohovoroch, ktoré si musíte preštudovať a pripraviť si stručné a jasné odpovede. Pre kvalitnú prípravu si pozrite aj článok s názvom Najčastejšie otázky a odpovede na pracovnom pohovore, ktorý môžete nájsť priamo na našej stránke.
Počas pracovného pohovoru
-Prvý dojem- začína v okamihu, kedy vstupujete do miestnosti. Na jeho utváraní sa podieľa množstvo faktorov, medzi ktoré patrí: vzhľad, držanie tela, komunikácia (verbálna, neverbálna), energia, ktorá z vás „vyžaruje“ a pod. Kráčajte sebavedomo, pri podávaní rúk udržujte s personalistom priateľský očný kontakt, nesadajte si skôr, ako vás on/ona vyzve, seďte vzpriamene.
-Vizuálny dojem- primeranosť oblečenia závisí od pracovnej pozície. Pre dámy je charakteristická kombinácia elegantných nohavíc s blúzkou, kostým alebo vkusné šaty. Pre pánov stačia elegantné nohavice, košeľa a ak je to primerané pracovnej pozícii môžete pridať kravatu, prípadne aj oblek.
-Komunikácia- neskáčte do reči. Pri formulovaní odpovedí si pokojne nechajte krátky čas na premyslenie. Skúste hovoriť živo a s úsmevom na perách, pretože nudný človek s krátkymi klišé odpoveďami a všeobecnými frázami nemôže po sebe zanechať dobrý dojem. Artikulujte zrozumiteľne. Vypľujte žuvačku!
-Ukážte sa v čo najlepšom svetle- na jednej strane je dobré byť úprimný, ale pohovor je miestom, ktoré si vyžaduje riadnu dávku nadšenia, energie a entuziazmu vo vystupovaní navonok. Faktom je, že na pracovnom trhu je viac dopytu ako pracovných ponúk a je teda na vás, aký ste priebojný a koľko úsilia vložíte do čo najlepšieho dojmu.
-Reagujte na situáciu-pohovor si bezpochyby žiada kvalitnú a dôslednú prípravu. Je však pravdepodobné, že všetko nebude prebiehať podľa plánov a vy budete nútený sa prispôsobiť situácii. Ak máte pocit, že personalista nevníma vaše odpovede ako dostačujúce, môžete mu položiť otázku typu: „Nie som si istý, či moje odpovede sú pre vás dostačujúce.“ V jeho odpovedi by sa mal skrývať náznak jeho úprimného dojmu z vás.
Po pracovnom pohovore
Po skončení pracovného pohovoru by ste mali byť oboznámený s nasledujúcimi informáciami:
-Aké povinnosti vyplývajú z pracovnej pozície
-Akým spôsobom spoločnosť pristupuje k zamestnancom
-V prípade, že sa nejednalo len o jeden pohovor, kedy bude ďalšie kolo
-Ako ďalej postupovať
-Ktoré náležitosti ešte treba vybaviť (testy, prehliadky, dokumenty atď.)
-Dátum, kedy by vám mali zaslať vyjadrenie
-Čas predbežného nástupu