Aký vplyv má pandémia na rozvoj digitálnych zručností žiakov? Došlo oproti minulým rokom k zlepšeniu? Aké pozitíva priniesla dištančná výučba? Ak ste zvedaví na odpovede, čítajte ďalej.
S príchodom koronakrízy a s tým súvisiacim spôsobom výučby sa museli popasovať nielen základné, ale aj stredné a vysoké školy. Vďaka súčasným technológiám sa im podarilo výučbu zabezpečiť dištančne, predovšetkým prostredníctvom aplikácie MS Teams a Zoom. To pomohlo žiakom najmä k lepšej digitálnej gramotnosti. Do akej miery sa zlepšili ich IT zručnosti? Začnú sa vďaka tomu v budúcnosti využívať technológie na školách viac ako doteraz? Aký je predpoklad, že niektoré školy budú v dištančnej výučbe pokračovať aj po skončení pandémie Covid 19?
Ako zareagovali školy na pandémiu?
Minulý a tento rok sú pre školy netradičnými. Kvôli novému koronavírusu boli všetky vzdelávacie inštitúcie nútené zatvoriť svoje brány a učitelia museli prísť na alternatívny spôsob ako plnohodnotne nahradiť výučbu. Namiesto plných lavíc sa žiaci a študenti začali vzdelávať v pohodlí svojich domovov prostredníctvom moderných technológií. Pohľad na tabuľu vymenili za počítače, notebooky, mobily či tablety a svojich spolužiakov a vyučujúcich mohli vidieť len cez webkamery.
Čo hovoria prieskumy?
Zapojenie škôl do digitálneho vzdelávania na diaľku malo bez pochýb pozitívny vplyv na digitálne zručnosti žiakov a študentov. Tým, že boli nútení používať technológie sa rapídne zvýšili aj ich digitálne zručnosti. IT Fitness Test z roku 2020, ktorý sa na Slovensku konal už deviaty krát ukázal, že oproti roku 2019 sa výrazne zlepšila úspešnosť žiakov v oblasti IT. Test bol určený pre študentov stredných a vysokých škôl a vyplnilo ho približne 13 649 respondentov, pričom priemerná úspešnosť dosiahla hodnotu 61,65 %. V porovnaní s rokom 2019 ide o nárast o 11,78 %. Testovacie úlohy boli zaradené do piatich kategórií - internet, bezpečnosť a počítačové systémy, komplexné úlohy, kancelárske nástroje a sociálne siete.
Nedostatky online výučby
Okrem pozitív, ktoré priniesla dištančná výučba sa našlo aj pár negatív, ktoré stojí za to spomenúť. V prvom rade nie všetci žiaci a študenti mali prístup k internetu a k základnému technickému vybaveniu. Nie všetky školy stihli pohotovo zareagovať na pandemickú situáciu a množstvo z nich plánovalo vyučovanie len sporadicky. Prieskum Inštitútu vzdelávacej politiky ukázal, že na Slovensku sa počas zatvorenia škôl v prvej vlne pandémie neučilo vôbec až 52 tisíc detí a 128 tisíc sa učilo len cez pracovné listy a občasné telefonáty. Okrem toho sa našli aj učitelia či rodičia, ktorí mali medzery v používaní IT technológií a robilo im problém učiť sa so žiakmi online.
Budú sa technológie na školách v budúcnosti využívať viac ako doteraz?
Oblasť IT je jedna z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich oblastí vôbec. Množstvo škôl a univerzít začalo využívať technológie dávno pred tým ako koronavírus vypukol. Väčšina školských interiérov je zariadené interaktívnymi tabuľami, počítačmi a tabletmi. Problém je, že množstvo z nich často nevyužíva tieto zariadenia do takej miery, do akej by mohlo. Obdobie pandémie ukázalo, že v oblasti využívania IT v školských zariadeniach je jednoznačne priestor na zlepšenie. Viac moderných technológií na školách si neželajú len žiaci, ale aj učitelia. Je preto jednoznačné, že technológie sa na školách aj vďaka aktuálnym poznatkom začnú využívať viac ako bolo doteraz obvyklé a budú nepopierateľnou súčasťou vyučovacieho procesu.
Na učenie sa online si treba nájsť systém
Je to už pomerne dlhý čas odkedy sú školy prázdne a množstvo žiakov by sa rado vrátilo naspäť do tried. Sú totiž unavení z neustáleho vysedávania za počítačom v dôsledku dištančnej výučby. Je však potrebné si uvedomiť, že online učenie sa má veľa výhod.Predovšetkým si však treba nájsť systém. Z každej online hodiny si môžete spraviť príjemný študijný rituál, v pohodlí domova si urobiť dobrú kávu alebo čaj, pustiť hudbu a obliecť pohodlné oblečenie.V byte si môžete nájsť miesto, ktoré vám vyhovuje a učenie vôbec nemusí byť také zlé ako si myslíte. Využite všetko čo ponúka online priestor naplno, bez ohľadu na to, či ide o e-kurzy, študijné materiály, videá či vzdelávacie hry a aplikácie.
Je nepochybné, že dištančné vzdelávanie predstavuje pozitívnu skúsenosť pre školy, učiteľov i žiakov a študentov samotných. Aj keď to možno vôbec nie je jednoduché, dnes je vo virtuálnom priestore možné naozaj všetko.Na internete je dostupných množstvo učebných materiálov či e-learningových kurzov a videomítingy sú schopné plnohodnotne nahradiť fyzickú účasť na vyučovaní. Učitelia v súčasnosti využívajú technológie pri výučbe najmä na zvýšenie výkonu svojich študentov. Existuje niekoľko spôsobov, ako ich nepriamo prinútiť udržiavať pozornosť aj prostredníctvom technológií.
Mohlo by Vás zaujímať: Pracovný pohovor cez video chat - ako ho zvládnuť?