Nezáväzná cenová ponuka pre firmy
Nezáväzná cenová ponuka pre firmy
Koľko ľudí potrebujete ?
Vyplňte nižšie údaje
Firma
Vyplňte meno
Vyplňte telefónne číslo
Vyplňte email
*Povinné údaje
Vyplňte nižšie údaje
Vyplňte miesto
Musíte súhlasiť s podmienkami.
Cookies nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Používaním/Zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac
Viac informácii Ok
Proplusco praca brigada, kamaratstva na pracovisku,
zákon

Čo sú odvody? Na čo slúžia a kam putujú peniaze z vašej výplaty?

zákon

Ako oznámiť v práci tehotenstvo a aké sú práva tehotnej zamestnankyne

kariéra

Kamarátstva na pracovisku

Proplusco praca brigada, kamaratstva na pracovisku,
Tím Proplusco

3.9.20206 min. čítania

Práca je každodennou súčasťou nášho života. Väčšina z nás v nej trávi pomerne veľké množstvo času. Preto je samozrejmé, že našu náladu a chuť pracovať ovplyvnia aj ľudia, ktorí sú okolo nás, naši kolegovia. Mnoho ľudí si však svojich kolegov odmieta pripustiť „bližšie k telu“ a nechce s nimi nadväzovať užšie vzťahy či vytvárať priateľstvá. Je to však správne? Ako môžu zamestnávatelia podporiť dobré vzťahy na pracovisku?

 

Kolegovia a zároveň priatelia - áno alebo nie?

Množstvo celosvetových štúdií dokázalo, že dobrý vzťah s kolegami v práci je skutočne dôležitý pre náš celkový život. Ak máme v práci niekoho, s kým si rozumieme a považujeme ho za priateľa budeme nielen šťastnejší, ale dokážeme aj našu prácu vykonávať s väčším nadšením. Vytvoriť si však z kolegu zároveň aj priateľa je skutočne náročné, keďže na pracovisku často panuje súťaživosť, a to najmä medzi tými, ktorí pracujú v tímoch. Každý sa totiž snaží získať nejakú odmenu alebo vyššie miesto a vtedy často dochádza k rivalite. Mali by sme mať však stále na pamäti, že dobré vzťahy, spolupatričnosť a sociálne spojenie sú základnými piliermi ľudskosti a na nich by sa mal zakladať každý vzťah.

 

Majú kamarátstva v práci nejaké pravidlá?

Dobré vzťahy sú podstatné nielen v osobnom živote, ale aj v práci. Preto  je dôležité prechovávať voči kolegom priateľský vzťah, avšak mať nastavené určité hranice a pravidlá, na ktorých bude fungovať. Kamarátstva na pracovisku by predovšetkým:

- nemali poškodzovať dobré meno zamestnávateľa

- nemali vytvárať nepriateľské pracovné prostredie voči ostatným zamestnancom

- nemali by narušovať plynulý chod práce či ovplyvňovať pracovný výkon

- mali by povzbudzovať k dobrej nálade vo firme

- nemali by byť založené na ľsti či faloši

 

Tieto veci kolegom neprezrádzajte

Napriek tomu, že máme s kolegami priateľský vzťah sú veci, ktoré by sme im  určite hovoriť nemali a mali by sme si ich nechať len sami pre seba. Najväčšou chybou je sťažovať sa pred kolegom na firmu, v ktorej pracujete a hovoriť o nej negatívne. Nikdy neviete, kedy sa o tom zmieni pred šéfom a vy z toho môžete mať problém alebo klesne u nadriadeného jeho dôvera voči Vám. Ďalšou veľmi dôležitou témou, ktorej sa treba pri rozhovore s kolegom vyhnúť je výška vášho platu. Mohlo by to totiž viesť k zbytočným rozbrojom v prípade platovej nerovnosti. Okrem toho však existujú aj iné témy, o ktorých ľudia spolu neradi diskutujú. Napríklad také náboženstvo či politika. Sú to totiž oblasti, na ktoré môže mať každý z nás iný názor a v prípade, že by ste nedokázali akceptovať jeden druhého môže vzniknúť zbytočný konflikt.

 

Pozor na faloš a pretvárku

Priateľstvo je vzťah, ktorý je potrebné budovať dlhší čas. Čoraz častejšie a najmä v dnešnej dobe sa stáva, že niekto, kto sa tvári ako priateľ nás v rozhodujúcej situácií zradí, lebo sa mu to práve hodí. Výnimkou nie je ani práca. V tej obzvlášť platí, že kolegovia sú zároveň konkurenti a často si zvyknú „podkopávať“ nohy. Tvária sa ako naši priatelia, ale v skutočnosti je ich úmysel celkom iný. Ak máte vedľa seba takéhoto kolegu, nebojte sa mu povedať o svojich pocitoch a dajte mu jasne, ale slušne najavo, že o tento typ priateľstva nemáte záujem.

 

Ako môžu zamestnávatelia podporovať dobré vzťahy v práci?

Možno sa budete čudovať, ale často práve zamestnávatelia dokážu navodiť tú správnu atmosféru medzi zamestnancami a zabezpečiť bezproblémové a priateľské fungovanie vzťahov na pracovisku. Komunikácia je základ všetkého. Preto by zamestnávatelia  mali so svojimi podriadenými často komunikovať, pýtať sa na ich názor ohľadom fungovania firmy a snažiť sa čo najviac eliminovať stres na pracovisku. Vhodným krokom je aj pridať do kancelárie či nej miestnosti nejakú zábavnú aktivitu, ako napríklad biliardový stôl, spoločenskú hru či telocvičňu. Trávenie spoločného času je  veľmi dôležité aj počas obedných prestávok. Preto by sa mal zamestnávateľ snažiť o zabezpečenie spoločných obedov zamestnancov napríklad vo firemnej jedálni alebo v inom stravovacom zariadení. Dobrým nápadom sú aj teambuildingy, spoločné oslavy narodenín či výročí a podobne. Zamestnanci sa tak môžu lepšie spoznať, zabaviť a užiť si spoločne strávený čas.

 

Je dobré, aby sme v práci, v ktorej trávime tak veľké množstvo času, nadviazali pozitívne vzťahy. Vyhneme sa tak stresu z pracovného prostredia a do práce budeme chodiť s oveľa väčšou radosťou. Vďaka dobrým vzťahom medzi kolegami môžeme zabrániť vzniku konfliktov, závisti, nenávisti, osobným nedorozumeniam, ohováraniu či vytváraniu skupiniek na pracovisku. Je však potrebné odlíšiť úprimných priateľov od falošných a nenaletieť kolegom, ktorý sa hrajú na  kamarátov, ale v skutočnosti im ide iba o osobný  prospech. Napokon, ako sa hovorí, je dôležité, aby sme ľuďom verili, avšak nesmieme byť naivní.