Žiadosti o spojenia na sociálnej sieti LinkedIn: prijímať všetky, ktoré vám prídu?
Tím Proplusco
Sociálnu sieť LinkedIn zameranú na kariéru a vašu osobnú prezentáciu v tejto oblasti rozhodne už netreba nikomu predstavovať. Tak ako slúži pri hľadaní novej práce, využívajú ju aj personalisti, aby si uchádzačov mohli poriadne „preklepnúť“. Na to, aby bol pre vás LinkedIn skutočne užitočný a prínosný, je vhodné naučiť sa s ním pracovať a naplno využiť potenciál vášho profilu. Na to existujú rôzne prístupy a stratégie, pričom tentoraz sa zameriame na prijímanie, resp. odmietanie žiadostí o spojenie.
Sociálne siete sa stali bežnou súčasťou našich životov a to hneď vo viacerých oblastiach. Kým niektoré využívame najmä na komunikáciu s priateľmi, iné na prehliadanie a zdieľanie obrázkov, LinkedIn je sociálnou sieťou zameranou na kariéru. Tak ako si na Facebooku môžete pridávať medzi svoje kontakty priateľov, na LinkedIn to funguje podobne, akurát ide o „spojenia“ a váš pracovný život.
Zbieranie spojení je obvykle jednou z prvých činností, ktorú začnete robiť po vyplnení svojho profesijného profilu. LinkedIn vám začne na odoslanie žiadosti o spojenia ponúkať vašich rodinných príslušníkov, priateľov, známych a kolegov. Tým to však celé iba začína. Platí v prípade spojení na LinkedIn pravidlo „čím viac, tým lepšie“, alebo je vhodnejšie zachovať si ostražitosť a kontakty si starostlivo vyberať?
Aký je účel spojení na sociálnej sieti LinkedIn?
Skôr, ako sa rozhodnete pre určitú stratégiu prijímania žiadostí o spojenia na LinkedIn, je dôležité uvedomiť si, aký je ich účel a čo od vášho pôsobenia na LinkedIn očakávate. Ak si osobu pridáte na základe žiadosti medzi spojenia, bude si môcť prezerať váš profil. Toto je potrebné uvedomiť si najmä vtedy, ak máte profil zverejnený len čiastočne. Určite vám odporúčame poriadne sa oboznámiť s nastaveniami súkromia, aby ste vedeli, do akej miery o sebe zverejňujete jednotlivé údaje.
LinkedIn umožňuje nastaviť si rôzne stupne zverejnenia vášho profilu. Pre neregistrovaných používateľov na LinkedIn napríklad môže byť veľa informácií z vášho profilu skrytých. Rovnako si tak môžete nastaviť, aké informácie z vášho profilu si budú môcť pozrieť osoby, ktoré medzi „spojeniami“ nemáte. Napokon sa dostávame k otázke, aký je teda účel spojení?
Najdôležitejšou výhodou je, že ľudia, s ktorými ste v spojení vás môžu odporúčať, resp. podporiť (endorsement), čím v očiach ostatných podporujú vašu odbornosť a skúsenosti v určitej činnosti či oblasti. Toto vám pri hľadaní nového zamestnania dokáže pomôcť, čiže minimálne z tohto pohľadu sú spojenia na LinkedIn veľmi užitočné.
Aby sme našli odpoveď na „hamletovskú“ otázku či prijímať alebo neprijímať, pozreli sme sa na tri najčastejšie využívané stratégie a ich silné a slabé stránky.
Stratégia č. 1: Prijímať žiadosti o spojenie od každého
Ak vám chodí pravidelne veľa žiadostí o spojenie, je to určite lichotivé. Stačí už len kliknúť a máte nové spojenie. Častou stratégiou je prijímať spojenie od úplne každého, a to či už od bývalého spolužiaka z vysokej školy až po náhodného recruitera napríklad z Indie. Touto stratégiou ľahko môžete získať aj stovky spojení, otázna je však ich relevantnosť. Ak vás baví sledovať narastajúce čísla spojení pri vašom profile, je to správna cesta. Na druhej strane je potrebné dodať, že na ľudí, ktorí sa na LinkedIn veľmi dobre orientujú, s nerelevantnými spojeniami dojem určite neurobíte.
Táto stratégia má aj ďalšiu nevýhodu. Ak si medzi spojenia bez rozmyslu pridávate ľudí, ktorých vôbec nepoznáte a naháňate sa za číslami, môže vás to ľahko dostať do nepríjemnej situácie. Stačí, ak sa vás kamarát spýta, či by ste ho nemohli predstaviť niektorému z vašich spojení na LinkedIn v domnienke, že sa s danou osobou poznáte a nepríjemná situácia je na svete. Nesnažte sa preto vzbudzovať dojem, že poznáte tisíce ľudí z vašej brandže, aj keď to tak v skutočnosti vôbec nie je.
Stratégia č. 2: Prijímať žiadosť iba od ľudí, ktorých skutočne poznáte
Prišla vám žiadosť o spojenie od niekoho, koho ste nikdy nevideli a ani ho nepoznáte? Jednoducho ju budete ignorovať. Chránite si svoje súkromie a ide pre vás o absolútnu prioritu. Ťažko by sme mohli niečo namietať, no táto stratégia má tiež svoje nevýhody. S týmto prístupom budete mať vždy vytvorenú iba úzku sieť kontaktov, ktorá s ohľadom na vašu kariéru nemusí byť vôbec relevantná a užitočná. Medzi vašimi spojeniami bude niekoľko členov rodiny, pár bývalých spolužiakov a možno tiež pár súčasných kolegov, s ktorými aj tak komunikujte inými spôsobmi.
Táto stratégia nie je vhodná vtedy, ak na LinkedIn hľadáte nové pracovné príležitosti. Vtedy sa totiž aktívnemu vyhľadávaniu kontaktov nevyhnete.
Stratégia č. 3: Každú žiadosť zvážite a nemáte problém ju prijať aj od neznámych ľudí
Tretia stratégia by mala byť akýmsi rozumným kompromisom medzi prvými dvomi. Jej nevýhodou je, že si vyžaduje váš čas a trochu pátrania. Ak si vás medzi spojenia chce pridať osobu ktorú nepoznáte, neznamená to, že pôjde hneď o bezvýznamný a nerelevantný kontakt. Nemalo by však ísť o rutinu, každý kontakt si radšej čo najviac preverte a nebojte sa napríklad reagovať na pokus o nadviazanie kontaktu.
Táto stratégia si vyžaduje viac starostlivosti o svoj „zoznam spojení“, no odmenou za to vám budú relevantné kontakty, ktoré vám reálne pomôžu pri snahe o lepšiu kariéru či iný posun v pracovnom živote.
Ktorá stratégia na LinkedIn je tá najlepšia?
Určiť jedinú a najlepšiu stratégiu, ako pristupovať ku spojeniam na sociálnej sieti LinkedIn nie je celkom možné. Vždy totiž závisí od oblasti v ktorej pôsobíte, vašich očakávaní a tiež toho, aké kontakty vás o spojenie žiadajú.
Hľadáte si novú prácu? Nebojte sa prijímať žiadosti o spojenie od náborových pracovníkov. Pôsobíte ako freelancer, teda „na voľnej nohe“? Pokojne prijmite žiadosť od ľudí, o ktorých si myslíte, že by pre vás mohli byť tou správnou inšpiráciou. Jediný univerzálny recept skrátka neexistuje. Platí teda, že čísla nie sú všetko a preto skôr ako na počet kontaktov na LinkedIn sa zamerajte skôr na ich relevanciu.