Nezáväzná cenová ponuka pre firmy
Nezáväzná cenová ponuka pre firmy
Koľko ľudí potrebujete ?
Vyplňte nižšie údaje
Firma
Vyplňte meno
Vyplňte telefónne číslo
Vyplňte email
*Povinné údaje
Vyplňte nižšie údaje
Vyplňte miesto
Musíte súhlasiť s podmienkami.
Cookies nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Používaním/Zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac
Viac informácii Ok
Proplusco pracovnici brigadnici, koronavirus a vzdelavanie
zákon

Ako správne ukončiť pracovný pomer? Výpoveď si pripravte na papieri

zákon

Práca popri invalidnom dôchodku

zamestnávateľ

Vzdelávanie zamestnancov v časoch krízy prináša mnohé výzvy

Proplusco pracovnici brigadnici, koronavirus a vzdelavanie
Tím Proplusco

25.6.20205 min. čítania

Učenie sa pod vplyvom zmien. Tak by sme mohli stručne charakterizovať to, čo zamestnancom a zamestnávateľom priniesla pandémia koronavírusu. Mnohé opatrenia viedli k prepúšťaniu, znižovaniu miezd a prakticky celoplošne došlo k zmenám v pracovných návykoch. Toto obdobie neistoty však prinieslo aj viaceré zaujímavé výzvy, z ktorých sa môžu poučiť nielen zamestnanci, ale taktiež zamestnávatelia.


Kríza vždy prináša nové príležitosti

Začiatkom roka iba máloktorý zamestnávateľ dokázal odhadnúť, aké následky bude mať pandémia koronavírusu na všetky oblasti života. V spoločnosti vo všeobecnosti stále prevládal optimizmus, prognózy sľubovali ekonomický rast a dá sa povedať, že mnohé štáty Európy sa mohli chváliť rekordne nízkou nezamestnanosťou.

Akékoľvek predtuchy z prichádzajúcej krízy sa však naplnili rýchlejšie, než sme si mnohí vôbec dokázali predstaviť. Už v marci viacerí zamestnávatelia z dôvodu hrozby koronavírusu začali vo veľkom rušiť zahraničné pracovné cesty a stretnutia. Netrvalo dlho a množstvo zamestnancov sa ocitlo na home office, doma so školopovinnými deťmi a v tom horšom prípade na úrade práce po tom, ako dostali výpoveď.

Titulky v médiách o technologickom rozvoji, nástupe umelej inteligencie a pokročilých formách automatizácie veľmi rýchlo nahradili hrozivé scenáre o miliónoch nezamestnaných a nezastaviteľnej nákaze, ktorá na kolená položí zdravotnícky systém v mnohých krajinách. Po prvotnom prekvapení ale prichádzajú na rad aj iné otázky. Ako sa na novú situáciu pripraviť? Ako sa z tejto krízy môžeme poučiť a zároveň, čo nové sa môžu zamestnanci a ich zamestnávatelia naučiť?


Dôležité je správne načasovanie

Učiť sa novému môže byť veľmi náročné, o to viac, ak ide adaptáciu na novú situáciu napríklad v rámci pracovného kolektívu. Presne takou novou situáciou boli aj prísne opatrenia v súvislosti s koronavírusom. Zamestnávatelia mali len minimum času na akúkoľvek prípravu a množstvo rozhodnutí muselo byť urobených takpovediac zo dňa na deň.

Pri akomkoľvek učení či adaptácii je teda veľmi dôležité správne načasovanie. Súčasná kríza naplno ukázala, že situáciu lepšie zvládli spoločnosti, ktoré už predtým využívali rozšírené možnosti komunikácie a manažovania na diaľku, a tiež firmy, ktorých zamestnanci už boli zvyknutí na prácu z domu. Po nástupe nových opatrení si zamestnanci týchto firiem vo väčšej miere zachovali svoju produktivitu.

Načasovanie je dôležité najmä z toho dôvodu, že ľudia potrebujú na spracovanie nových pravidiel určitý čas a priestor. Iba tak sa môžu novej situácii dobre prispôsobiť. Čo naopak môže spôsobiť nesprávne načasovanie? Nesprávne načasované výukové programy či iné vzdelávacie príležitosti pre zamestnancov môžu spôsobiť poriadny chaos, najmä ak sú aplikované celoplošne. Veľké zmeny preto ako zamestnávateľ aplikujte skôr po menších častiach, ktorých výsledky budete priebežne vyhodnocovať.


Porozumejte cyklu zmien

S tým, čo sme spomenuli vyššie súvisí aj tzv. cyklus zmien, ktorý súvisí prakticky s akýmikoľvek zmenami, či už v negatívnom alebo pozitívnom smere. Ľudia vo všeobecnosti prežívajú adaptáciu na novú situáciu prostredníctvom piatich stupňov, ktoré tvoria cyklus zmien. Jeho prvou časťou je samotná zmena. Nasledujú pochybnosti a obavy, ktoré so sebou nová situácia prináša. Tretím stupňom je tzv. objav, teda identifikácia nových možností a riešení danej situácie. Posledné dva kroky sú porozumenie (prípadne zmierenie) a integrácia, teda uvedenie zmien do praxe. Týmito piatimi fázami si napríklad v súvislosti s koronavírusom prešli zamestnanci aj zamestnávatelia.

Ak svojich zamestnancov chcete pripraviť na zmeny a novú situáciu, počítajte s tým, že cyklus zmien neprebieha u každého rovnakým spôsobom a rovnakou rýchlosťou. U niektorých ľudí môžu zmeny spôsobovať veľmi veľký stres, prípadne ich schopnosť vyrovnať sa s novou situáciou je nižšia. 


Nezabúdajte, že v týchto časoch je dôležitá empatia

Zmeny v zamestnaní výrazne ovplyvňujú kvalitu života zamestnanca a môžu dokonca úplne ohroziť každodenné fungovanie. Najmä v časoch náročných a rýchlych zmien, akých sme teraz boli svedkami, je veľmi dôležitá empatia. Vytvorte priestor, kde budete zamestnancovi načúvať a skúste porozumieť jeho pohľadu na vec. Myslite na to, že práve vo fáze objavu v rámci cyklu zmien je veľmi dôležitá podpora zamestnancov.

Koronavírus zamestnancov aj zamestnávateľov mnohému naučil a vďaka nemu nejedna spoločnosť odhalila svoje slabé stránky. Mimochodom, viete, aké otázky riešili za prvý polrok 2020 zamestnávatelia najčastejšie? Čelné priečky obsadili otázky súvisiace s prácou a manažovaním ľudí na diaľku, podporou zamestnancov na diaľku a tiež otázky súvisiace s videokonferenciami.