Výnimočný zamestnanec – jeho 7 návykov a povahových čŕt
Tím Proplusco
Zamestnávatelia míňajú mesačne stovky, či tisíce eur na to, aby našli a udržali si tých najlepších a najkvalifikovanejších zamestnancov. Čo to ale znamená byť najlepší a prečo sú niektorí ľudia v práci úspešnejší ako iní?
Ak si myslíte, že inteligencia je odpoveďou na túto otázku, ste na omyle. Je to Vaša osobnosť.
“Intelekt je silný nástroj, ale neberme ho ako naše bohatstvo. Naším bohatstvom je naša osobnosť.” – Albert Einstein
Osobnosť sa líši od intelektu (IQ), ale čiastočne aj od emocionálnej inteligencie (EQ). Oba druhy inteligencie môžeme vlastnou snahou meniť, naša osobnosť však stále zostáva rovnaká. Niektorí ľudia majú tendenciu hodnotiť osobnosť iných, práve na základe ich emocionálnej inteligencie, empatie alebo určitých mozgových kapacít. Zjednodušene, hodnotíme ľudí ako dobrých, zlých, múdrych či hlúpych.
Sú to práve silné osobnostné črty, ako napríklad
introvert – extrovert, ktoré predurčujú naše správanie. Osobnosť nezmeníme, ale
môžeme k nej doladiť zručnosti, ktoré vytvoria takmer dokonalý celok.
Zisťovali sme, aké návyky či povahové črty sú tie, ktoré zamestnávatelia radia medzi dôležité.
Pracujte aj mimo svoju komfortnú zónu.
Neznamená to nutne zostávať nadčas. Myslíme tým prijať výzvy a pracovať mimo svojich zvyčajných hraníc. Vziať nezvyčajný projekt alebo skúsiť proces optimalizovať, je jeden zo spôsobov ako na to.
Neutekajte pred konfliktom.
Prvá negatívna vec je konflikt vyvolať a tá druhá pred ním ujsť. Konflikt je skvelý nástroj na to, ako vyčistiť a opraviť to, čo je pokazené. Konflikt však nemôže skončiť deštruktívne. Vznikol ako potreba nápravy, a preto sa musí racionálne vyriešiť a uzavrieť, prípadne si dohodnúť kroky, ktoré budú nasledovať a viesť k náprave.
Sústreďte sa.
Veľmi dôležitý koncept
„nechať veci plynúť“ – je potrebné rozoznávať medzi tzv. hlukom v pozadí a
skutočným problémom. Hluk v pozadí ako protivný zákazník, zlá nálada kolegyne
alebo nevyspatý šéf verzus skutočné problémy, ktoré môžu vyústiť v stratu
biznisu, to je to, čo vedia „výnimoční“ zamestnanci rozoznať. Vedia sa
sústrediť na to, na čom skutočne záleží.
Myslite až potom hovorte.
Nemať strach prehovoriť v ťažkých situáciách, ale ani v tých smiešne ľahkých je veľmi dôležitá zručnosť. Rovnako tak, nebáť sa pýtať, keď niečo nie je jasné. O tomto počúvame často, no treba si uvedomiť, že pýtať sa a hovoriť je nutné vyvážiť tzv. sedliackym rozumom.
Pracujte so svojim egom.
Silné ego, ktoré nás
poháňa, ale nepredbieha, je niečo, čím neoplýva hocikto. Väčšinou sa stretávame
s ľuďmi, ktorých ego buď bezdôvodne predbieha alebo bezdôvodne brzdí. Schopnosť
priznať si chybu, či nechať si poradiť je u zamestnávateľov veľmi dôležitý
faktor.
Charakter a priateľskosť.
Výnimoční ľudia sú
často-krát označovaní ako tí, ktorých majú v práci radi. Výnimočný človek sa
snaží, aby sa ľudia okolo neho a v jeho prítomnosti cítili dobre. Do stresových situácií sa snaží vnášať humor,
pretože v príjemnej atmosfére sa príjemne pracuje a teda produktivita a
efektivita je vyššia. Nehovoriac o tom, že vystresovaný klient sa mnoho krát
pri príjemnom človeku vie upokojiť.
Neutralizujte toxické situácie a ľudí.
Frustrácia a vyčerpanie mnohokrát pramenia z toxických situácií a toxických ľudí. Výnimočný zamestnanci vedia identifikovať svoje emócie a vedia sa správať racionálne. Vedia nájsť riešenie v neriešiteľných situáciách a nenechajú sa človekom ani situáciou príliš deprimovať.
Výnimoční zamestnanci sú často krát výnimoční aj ako ľudia vo svojom súkromí. Odpracované roky, znalosť programovacích jazykov, či červený diplom je silná zbraň, ale nerobí to človeka jedinečného. Keď však vezmeme kúsok z každého a dochutíme to správnou dávkou EQ, hodnotami a vnútorným presvedčením, namiešame si správny osobnostný koktail výnimočného zamestnanca.