Ako efektívne plánovať sezónne práce?

IKona hodín

7 min čítania

Ikona kalendáru

22.05.2024

Obrázok autora článku

Tím Proplusco

Blíži sa leto a spolu s ním aj obdobie rôznych brigád, ktoré sú najmä pre mladších ľudí skvelou príležitosťou, ako získať pracovné skúsenosti a zároveň si privyrobiť. V mnohých odvetviach sú brigádnici na sezónu vítaným spestrením aj pre zamestnávateľov. Poradíme vám, ako efektívne plánovať sezónne práce a na čo určite nezabudnúť. 

 

Efektívne a zmysluplne. Tak môžeme v skratke zhrnúť, ako by malo plánovanie sezónnych prác a súvisiacej agendy vyzerať. Je totiž kľúčové pre zabezpečenie hladkej prevádzky tam, kde sa obdobia relatívneho pokoja striedajú s mimoriadnym sezónnym dopytom. V lete to budú najmä kúpaliská, ubytovacie zariadenia a rôzne iné služby spojené s rekreáciou.  Proces od náboru až po výber sezónnych pracovníkov vyžaduje strategický prístup. Pre inšpiráciu uvádzame nižšie podrobnú časovú os s konkrétnymi krokmi, ktoré by mali byť súčasťou tohto procesu:

 

1. Predsezónne plánovanie (3-6 mesiacov vopred)

Kľúčom k úspechu je začať v dostatočnom predstihu a nie týždeň pred sezónou. Na poslednú chvíľu môže byť veľmi náročné niekoho nájsť a tak sa môže stať, že vám „ujde vlak“. Preto si aspoň 3 mesiace pred očakávanou sezónou určte počet a typ potrebných sezónnych pozícií, pričom vychádzajte z predchádzajúcich sezón a predpokladaného vývoja na trhu. Rôzne outdoor aktivity sa najmä v uplynulých dvoch rokoch tešia mimoriadnemu záujmu. 

Zadefinujte pracovné pozície a požiadavky. Jasne špecifikujte aké zručnosti, skúsenosti a kvalifikácie sú potrebné pre každú pozíciu. Na základe týchto špecifikácii si stanovte rozpočet na samotný náborový proces aj mzdy pre sezónnych pracovníkov.

 

2. Nábor a propagácia (2-4 mesiace vopred)

V rozmedzí 2-4 mesiacov pred sezónou by ste mali spúšťať náborovú kampaň pomocou rôznych kanálov, ako sú sociálne médiá, pracovné portály, alebo aj oslovením stredných či vysokých škôl. V tomto ohľade tiež môžete využiť outsourcing a nadviazať strategické partnerstvá s využitím profesionálnych personálnych služieb. 

 

3. Screening a výber (1-2 mesiace vopred)

Ak sa rozhodnete vziať náborový proces do vlastných rúk, 1-2 mesiace pred sezónou by ste mali mať za sebou prvotný screening životopisov a eventuálne pozývať prvých záujemcov. V tomto období sa oplatí maximálne sústrediť na náborový proces a selekciu jednotlivých kandidátov. Dôležité je poskytnúť kandidátom dostatok času na prípravu a ponúknuť im istotu, že si brigádu nebudú musieť zháňať „na poslednú chvíľu“. 

 

 

4. Orientácia a zaškolenie (2-4 týždne vopred)

Mesiac pred štartom hlavnej sezóny zabezpečte, aby bolo všetko potrebné vybavenie a materiály pripravené pre nových brigádnikov. V závislosti od konkrétnej práce vykonajte orientačné školenie, aby sa brigádnici mohli oboznámiť s firemnou kultúrou a tiež konkrétnym rozsahom pracovných úloh. 

Sezónne práce si spravidla vyžadujú rýchly onboarding, keďže každý stratený deň či týždeň môže byť pre vás celkom drahou záležitosťou. Poskytnite preto novým brigádnikom hneď na začiatok dostatok informácií. 

 

5. Hodnotenie a feedback (po sezóne)

Po sezóne je čas na vyhodnotenie výkonnosti sezónnych pracovníkov, pričom môžete identifikovať tých, ktorí by sa vám eventuálne mohli hodiť aj do tímu stálych zamestnancov. Nebuďte však iba tí, ktorí budú rozdávať hodnotenia. Získajte tiež spätnú väzbu od sezónnych pracovníkov o ich skúsenostiach, ktorá vám dokáže pomôcť v budúcnosti pri optimalizácii budúcich náborových a školiacich procesov, prípadne organizovaní sezónnych prác.

 

6. Plánujte do budúcnosti

Jedna sezóna končí a ďalšia čoskoro začne. Oplatí sa vám možno vytvoriť databázu kvalifikovaných sezónnych pracovníkov pre vaše ďalšie potreby, čím si pri ďalších náboroch výrazne uľahčíte prácu. Po každej sezóne nastáva čas bilancovania a preto nezabudnite zanalyzovať jej úspešnosť a identifikovať možnosti pre zlepšenie. 

Sme presvedčení, že vyššie popísaný postup a proaktívny prístup k riešeniu sezónnej zamestnanosti maximalizuje vašu produktivitu a umožní naplno využiť potenciál celej spoločnosti. 

Zdielať článok:

Podobné články

Minuatúra titulného obrázku článku
Ikona kalendáru

09.10.2016

IKona hodín

Ikona kategorií Kategórie: Kariéra

Vek je len číslo! Presvedčte o tom vášho budúceho zamestnávateľa!

Minuatúra titulného obrázku článku
Ikona kalendáru

23.10.2016

IKona hodín

Ikona kategorií Kategórie: Kariéra

Vyvarujte sa stresu v práci! Neškodí iba produktivite, ale aj zdraviu..

Minuatúra titulného obrázku článku
Ikona kalendáru

01.11.2016

IKona hodín

Ikona kategorií Kategórie: Študenti Kariéra

Využi letné prázdniny, zarob si peniaze a rozbehni kariéru!