Používajú vaši zamestnanci pri práci angličtinu? Požadujete od nich plynulú komunikáciu so zahraničnými obchodnými partnermi v cudzom jazyku? Záleží vám na ich odbornom napredovaní a neustálom osobnostnom raste?
Podporte, nielen jazykové, vzdelávanie vašich zamestnancov! V posledných rokoch sa veľmi úspešne používa metóda 4 krokov, ktorá sa opiera o Neuroscience (Gordon Training International). Vychádza z jednoduchého vzorca
Ide o to, aby si ľudia uvedomili, ako sa môžu učiť, čo im pomáha optimalizovať čas štúdia i praktického precvičovania a zamerať sa na to, čo v danom okamihu potrebujú a ako im to vyhovuje.
- krok - NEVEDOMÁ NEKOMPETENTNOSŤ
Človek nevie, ako má niečo urobiť, pretože to doteraz nepotreboval vedieť a neuzná si, že to nevie. Musí si uvedomiť vlastnú nekompetentnosť a hodnotu novej zručnosti skôr, ako sa môže posunúť k druhému kroku.
Napr.: Mark nevie šoférovať. Od tej doby, ako žije v meste s dostupnou verejnou dopravou si nepripúšťa, že je dobré sa to naučiť, neuznáva hodnotu schopnosti šoférovať.
- krok – VEDOMÁ NEKOMPETENTNOSŤ
V tejto fáze človek rozpoznáva, že nevie, ako niečo urobiť – a tiež chápe dôležitosť alebo užitočnosť tejto zručnosti/kompetencie a chce sa ju naučiť. Možno sa niekto bude v tejto fáze cítiť trápne alebo sa hanbiť. Je to prirodzené.
Napr.: Mark sa rozhodne zapísať do kurzu autoškoly. Inštruktor mu všetko vysvetlí. Keď sa Mark snaží rozbehnúť v križovatke po naskočení zelenej na semafóre, motor zhasne. Nasleduje trúbenie alebo inak vyjadrená nespokojnosť ostatných vodičov, čo vyvolá Markovo zahanbenie a možno i strach z opätovného zlyhania.
- krok – VEDOMÁ KOMPETENCIA
Človek už vie, ako má niečo urobiť – ale musí sa na to dobre sústrediť. Je vhodné si v tejto fáze zručnosť/kompetenciu rozložiť na niekoľko krokov, ktorým venuje svoju pozornosť (robí to vedome).
Napr.: Mark už po niekoľkých praktických hodinách môže viesť vozidlo, avšak musí myslieť a pripomínať si každú činnosť, v akom poradí má čo urobiť (pozrieť sa do spätného zrkadla, dať smerovku, plynulo sa preradiť do vedľajšieho jazdného pruhu a pod.)
- krok – NEVEDOMÁ KOMPETENCIA
Teraz už má človek dostatok teoretických vedomostí i praktických skúseností, takže sa kompetencia zautomatizovala – a je ľahko vykonateľná.
Môže sa stať, že človek s nedostatočnou praxou neustále osciluje medzi 3. a 4. krokom.
Napr.: Mark sa snaží jazdiť každý deň do práce svojim autom. Keďže jazdí pravidelne, šoféruje bez uvedomovania si a pripomínania si jednotlivých úkonov a činností v ich presnom poradí. Pri šoférovaní počúva rádio alebo sa rozpráva so spolucestujúcimi.
Tieto kroky sa dajú rovnako aplikovať aj pri jazykovom vzdelávaní zamestnancov:
- krok - NEVEDOMÁ NEKOMPETENTNOSŤ
Človek nevie po anglicky. Aktuálne ani nepotrebuje ovládať tento jazyk. Pokým si neuvedomí, že je užitočné vedieť a dohovoriť sa po anglicky, neposunie sa k druhému kroku.
- krok – VEDOMÁ NEKOMPETENTNOSŤ
Človek si uvedomuje, že nevie po anglicky. Pociťuje nedostatok a isté znevýhodnenie. Začne sa učiť. Zatiaľ píše s chybami, nemá vždy správnu výslovnosť, neovláda bezchybne gramatiku, či slovíčka.
- krok – VEDOMÁ KOMPETENCIA
Človek už ovláda gramatické pravidlá, ako tvoriť vety, ako správne čítať a vyslovovať jednotlivé hlásky – neustále si to musí pripomínať, aby dodržal správny postup a gramatické pravidlá pri komunikácii s druhými ľuďmi.
- krok – NEVEDOMÁ KOMPETENCIA
Človek hovorí plynule, gramatické pravidlá aplikuje automaticky, správne a bez zbytočného premýšľania.
Dôležité pri tejto metóde je rozpoznať, v akej fáze sa človek nachádza a aký druh činnosti práve potrebuje. Základom je nebyť frustrovaný alebo sklamaný, ak sa nedarí alebo, ak urobí chybu. To všetko je súčasťou procesu.
(spracované podľa: www.inglesnaturalmente.com)