Stal si sa po prvýkrát šéfom? Tu je 7 krokov k tomu, aby si bol dobrým vodcom!
Tím Proplusco
Stať sa šéfom je profesionálna výzva. Najmä, ak zatiaľ nemáš veľa profesionálnych skúseností a tie najlepšie referencie. V dnešnom svete generačné zmeny, zrýchlené tempo života, konkurencieschopnosť, ktorá je teraz globálna a prístup k lepším vzdelávacím príležitostiam umožňujú čoraz mladším ľuďom prevziať zodpovedné pracovné pozície.
Patríš aj ty k tým, ktorí sa posunuli vo svojej kariére a po prvý krát vo svojom živote sa postavili do vedenia pracovného kolektívu?
Aj keď si si svoju pozíciu zaslúžil profesnými výsledkami, určite máš veľa otázok a možno aj pochybností, či to zvládneš. Ako povedal Spiderman, veľká moc nesie veľkú zodpovednosť.
Byť šéfom má určite veľa úľav a výhod, ale musíš ich získať postupne podľa vlastného uváženia. Stať sa rešpektovaným, obdivovaným vodcom a zdrojom inšpirácie pre svojich kolegov nie je jednoduché. Je to ťažké, ale nie nemožné. Šéfom sa predsa nikto nenarodil. Preto maj na pamäti nasledovných 7 kľúčových krokov:
1, Uvedomuj si svoju schopnosť ovplyvňovať
Ako tímový vodca musíš poznať a zvládnuť schopnosť ovplyvňovať nielen pracovné prostredie, ale aj osobnosť svojich kolegov. Pri plnení povinností so svojimi podriadenými spolupracuj. Uvedom si, že šéfovať neznamená komandovať.
2, Rozvíjaj svoju schopnosť empatie
Vždy, v každej situácii, v ktorej musíš spolupracovať so svojimi kolegami (urobiť rozhodnutie, vyriešiť konflikt a pod) sa „postav“ aj na miesto toho druhého a premýšľaj o tom z jeho pozície. Nezabúdaj, že než si sa stal šéfom, bol si aj ty na jeho mieste.
3, Asertívne komunikuj
Jednou z hlavných príčin organizačných problémov vo firmách je slabá komunikácia. A preto sa zameraj na asertívnu komunikáciu, aktívne počúvanie, neverbálnu komunikáciu a vždy sa pokús vžiť aj „do kože“ toho druhého.
4, Trvalo motivuj
Nie je všetko zlato, čo sa blyští. Peniaze v dnešnej dobe nie sú tou jedinou „premennou“, ktorá ľudí motivuje. Väčšina zamestnancov oceňuje uznanie svojho šéfa i kolegov, ako aj profesionálne výzvy. Pamätaj si, že jednou z hlavných príčin demotivácie kolegov je samotný šéf.
5, Uveď príklad
Nič tak neovplyvňuje dôveryhodnosť a osobnosť šéfa ako práca s tímom, ktorému dávaš osobný príklad. Určite neuspeješ vydávaním nezmyselných rozkazov.
6, Emocionálna inteligencia
Racionálne a objektívne myslenie je to, ktoré používaš v každodennom živote. Avšak nie vždy funguje, alebo stačí na najlepšie zvládnutie všetkých situácií. A práve vtedy musíš uplatniť iné schémy myšlienok – emocionálnu inteligenciu, ktorá ti otvára možnosť uvažovať o alternatívnych riešeniach, o iných spôsoboch reagovania na situácie.
7, Poskytni svojim kolegom príležitosť
...aby sa cítili schopní vykonávať a plniť úlohy, ktoré im zadávaš. Kolegovia potrebujú mať pocit, že im veríš adôveruješ. Nepodľahni svojmu strachu z chýb, ktoré môžu kolegovia urobiť.
Vieš, čo je INTELIGENTNÁ DELEGÁCIA? Znamená to INTELIGENTNÝ SYSTÉM DELGOVANIA, t.j. že nikdy nemôžeš delegovať zodpovednosť. Ale na svojich kolegov by si mal delegovať úlohy a projekty a nechať svoj tím pracovať a autonómne sa rozhodovať v rámci jasne vymedzených ukazovateľov.
(zdroj: www.finanzaspersonales.co)