Praktické tipy pre efektívny onboarding zamestnancov
Tím Proplusco
Efektívny onboarding nového zamestnanca je kľúčový pre zabezpečenie hladkého nástupu a chopenie sa svojich úloh. Tento proces je dôležitý pre obe strany, v zamestnancovi vytvára pocit istoty a podporuje adaptáciu, pričom zamestnávateľovi šetrí časové aj finančné náklady. Na nasledujúcich riadkoch sme zhrnuli konkrétne tipy a postup, ako pri onboardigu nových zamestnancov postupovať.
1. Komunikujte ešte pred samotným nástupom
Nenechávajte si všetko na deň D, teda prvý deň nástupu do práce a už v predstihu pripravte pre nováčikov informačný balíček. Obsahovať by mal informácie o spoločnosti, pracovnej kultúre, očakávaniach a praktických detailoch, ako je postup počas pracovného dňa, dress code a orientačný plán prvého dňa alebo týždňa v novej práci.
Pre vás ako zamestnávateľa je veľmi dôležité zabezpečiť všetky potrebné technologické a administratívne záležitosti, ako sú prístupové kódy, e-mailové účty a pracovné stanice. Nie je nič horšie ako nováčik sediaci za prázdnym stolom, ktorý počas prvých dní prakticky ani nemá čo robiť.
2. Prvý deň
Prvý deň v novej práci je často spojený s mnohými obavami a pocitmi neistoty. Rozptýliť ich môžete tým, že zamestnanec bude pri príchode srdečne privítaný. Osobné stretnutie s HR a priamym nadriadeným spolu s úprimným a milým privítaním určite vytvorí pozitívny prvý dojem.
Nemenej dôležité je predstaviť nového zamestnanca kolegom. Urobte na celom pracovisku orientačnú schôdzku, kde sa zoznámi s novými kolegami a zistí, ak je náplň ich práce.
3. Prvý týždeň
Prvý týždeň je vhodné venovať zaškoľovaniu. Zabezpečte, aby bol nový zamestnanec dôkladne zaškolený na svojej novej pozícii, vrátane špecifických úloh, používaných systémov a procesov. V prvý týždeň máte zároveň skvelú príležitosť nastaviť si, ako bude prebiehať mentoring a následná podpora. Každý nováčik by mal mať k dispozícii „parťáka“, ktorý mu pomôže zorientovať sa v novom prostredí a bude k dispozícii pre akékoľvek otázky.
4. Prvý mesiac
Po prvom mesiaci je spravidla vhodný čas na poskytnutie, ale aj zber spätnej väzby. Najneskôr po mesiaci si s novým zamestnancom a prípadne aj jeho nadriadeným sadnite a diskutujte o jeho pokrokoch, problémoch a postrehoch. Relevantná spätná väzba je v tomto smere veľmi dôležitá, pretože má zásadný vplyv na ďalšie pôsobenie zamestnanca na pracovnej pozícii. Po mesiaci by už nováčik mal byť formálne začlenený do tímu a získať pocit, že je jeho súčasťou.
5. Prvých 90 dní
Na konci skúšobnej doby, ktorá trvá spravidla tri mesiace by malo nasledovať hodnotiace stretnutie, na ktorom zhodnotíte výkon nového zamestnanca, určíte ďalšie ciele a budete sa rozprávať o budúcom rozvoji v spoločnosti.
6. Následná podpora a rozvoj
Presne stanoviť hranicu, kedy efektívny onboarding končí nie je úplne vhodné, vzhľadom na to, že každý prípad je individuálny. Pri niektorých pracovných pozíciách potrvá onboarding len jeden či dva týždne, pri iných však nestačí ani pol roka. Buďte preto pripravení ponúknuť novému zamestnancovi aj následnú podporu, prístup k profesionálnemu rozvoju a kariérnemu plánovaniu, aby ste podporili dlhodobý rast a spokojnosť zamestnanca.
Efektívny onboarding si ako komplexný proces vyžaduje plánovanie a angažovanosť zo strany HR, manažmentu a celého tímu. Jeho cieľom je totiž viac ako len začleniť nového zamestnanca do pracovného procesu. Správne zvládnutý onboarding je základným predpokladom pre angažovanosť zamestnanca, jeho spokojnosť a produktivitu, ktorá vám bude prinášať úžitky.