Nezáväzná cenová ponuka pre firmy
Nezáväzná cenová ponuka pre firmy
Koľko ľudí potrebujete ?
Vyplňte nižšie údaje
Firma
Vyplňte meno
Vyplňte telefónne číslo
Vyplňte email
*Povinné údaje
Vyplňte nižšie údaje
Vyplňte miesto
Musíte súhlasiť s podmienkami.
Cookies nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Používaním/Zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac
Viac informácii Ok
Proplusco praca brigada, homeoffice, praca z domu, koronakriza
kariéra

5 dôvodov, prečo umožniť zamestnancom priniesť si do práce domáce zviera

študenti

Chcete sa uplatniť čo najlepšie na trhu práce? Študujte tieto odbory

zamestnávateľ

Práca z domu počas koronakrízy odhalila viacero zaujímavých aspektov

Proplusco praca brigada, homeoffice, praca z domu, koronakriza
Tím Proplusco

5.8.20205 min. čítania

Hrozba nákazy koronavírusom poslala po celom svete na home office milióny zamestnancov. Kým niektoré spoločnosti prácu z domu umožňovali aj predtým, pre iné bola táto forma práce úplnou novinkou. Najnovšie prieskumy z Veľkej Británie, ktoré sa zamerali na psychiku zamestnancov počas „nútenej“ práce z domu, priniesli viacero zistení zaujímavých ako pre zamestnávateľov, tak aj pre zamestnancov.

Ešte stále prebiehajúca kríza súvisiaca so šírením ochorenia COVID-19 prinútila množstvo zamestnávateľov prehodnotiť a zmeniť svoj prístup k manažovaniu svojich zamestnancov. Množstvo zamestnancov sa ocitlo na tzv. home office, ktorý sa z príjemného benefitu zmenil v niektorých segmentoch na absolútnu nevyhnutnosť a často aj jedinú možnosť, ako vôbec niektoré oddelenia udržať v prevádzke.

Kým home office raz do týždňa je pre väčšinu zamestnancov príjemným spestrením pracovného týždňa, neustála práca z domu trvajúca sústavne niekoľko týždňov či mesiacov už výrazne zasiahne do pracovných návykov, rutiny a tiež sociálnej oblasti života zamestnanca. Nielen nás teda zaujímali dopady a ďalšie aspekty, ktoré so sebou tieto krízové opatrenia priniesli.


Dlhodobý home office môže byť záťažou na psychiku zamestnancov

Prieskum, ktorého objednávateľom bola spoločnosť LinkedIn v spolupráci s britskou Nadáciou duševného zdravia priniesla zaujímavé výsledky. Až 54 % HR manažérov vyjadrilo obavy, že dlhodobá práca z domu vytvára v zamestnancoch pocity úzkosti, izolácie a omnoho skôr sa môžu dostaviť aj príznaky vyhorenia. Takisto sa u zamestnancov môžu vyskytnúť aj ďalšie problémy s duševným zdravím. Podvedome totiž zamestnanec myslí nielen na svoje pracovné povinnosti, ale vo väčšej miere si robí starosti o svoje zdravie a tiež zdravie svojich blízkych.


Dlhodobá práca z domu vedie aj k prepracovaniu

Najnovší prieskum ale odhalil aj ďalší zaujímavý aspekt súvisiaci s „nútenou“ prácou doma. Hoci by sa mohlo zdať, že zamestnanci na home office budú mať tendenciu zaháľať, opak je pravdou. V súvislosti s prácou z domu sa do popredia dostáva tzv. kultúra neustálej online dostupnosti. Vtedy má zamestnanec pocit, že je potrebné byť pre svojho zamestnávateľa dostupný online prakticky neustále.

tri štvrtiny oslovených manažérov oddelení ľudských zdrojov uviedlo, že tieto tendencie vytvárajú na zamestnancov ešte väčší tlak a môžu dokonca viesť aj k syndrómu vyhorenia. Zamestnanci, ktorí nie sú zvyknutí na prácu z domu majú často problém oddeliť pracovný čas od toho súkromného a často dokonca pracujú ešte dlhšie, ako keď pravidelne chodia na pracovisko.

V prieskume boli oslovení aj administratívni pracovníci vybraných spoločností, ktorých hrozba nákazy koronavírusom dostala na niekoľkotýždňový home office. Až 86 % oslovených sa zhodlo na tom, že takáto forma práce mala negatívny dopad na ich zdravie a vytvárala na nich vyšší tlak. Mali totiž potrebu svojim nadriadeným ukázať, že pracujú ešte usilovnejšie a prinášajú výsledky. Oslovení pracovníci uviedli, že mesačne pracovali približne až o 28 hodín mesačne dlhšie, ako počas bežného režimu.


Ako je možné v tejto situácii pomôcť zamestnancom?

Home office bol doteraz vnímaný predovšetkým ako zamestnanecký benefit. Dlhodobá práca z domu si však zo strany zamestnávateľov a HR manažérov vyžaduje trochu iný prístup. Dobrou správou je, že HR manažéri vedia, ako zamestnancom pomôcť. Stále viac zamestnávateľov zavádza pre svojich zamestnancov možnosť podpory dušeného zdravia či už formou relaxačných cvičení, poskytnutím dodatočného voľna alebo príspevkom na zdravotnú starostlivosť. Prieskum navyše ukázal, že až 33 % zúčastnených zamestnávateľov zakázalo vybavovať e-maily mimo stanovenej pracovnej doby.

Kľúčová je teda najmä podpora duševnej rovnováhy a porozumenie, ako koronakríza ovplyvnila spôsob práce v mnohých odvetviach. Manažérom sa vo všeobecnosti odporúča prejavovať voči zamestnancom viac empatie a zároveň sa snažiť o to, aby zamestnanci neboli vystavení chronickému stresu a tlaku, ktorý práve vedie k syndrómu vyhorenia a ďalším psychickým problémom.