Fluktuácia zamestnancov: ako s ňou zatočiť?

IKona hodín

6 min čítania

Ikona kalendáru

17.12.2020

Obrázok autora článku

Tím Proplusco

Fluktuácia zamestnancov robí vrásky nejednému zamestnávateľovi a bojovať s ňou nie je vôbec jednoduché. V prvom rade je potrebné uvedomiť si, že určitá miera fluktuácie sa v niektorých segmentoch dá považovať za normálnu a prirodzenú. Čo ale vtedy, ak je príliš vysoká a na jednej pracovnej pozícii sa v rámci roka vystrieda viacero ľudí? Ako odhaliť v čom je problém a ako môžete s vysokou fluktuáciou bojovať?


Vysoká fluktuácia zamestnancov môže mať rôzne dôvody

Príliš vysoká fluktuácia stojí nielen čas a peniaze, ale predstavuje aj veľkú záťaž pre personálne oddelenie. Univerzálny návod na to, ako ju znížiť ale neexistuje. Vo svojej podstate totiž ani existovať nemôže. Mieru toho, ako často sa vám na určitej pozícii striedajú zamestnanci ovplyvňuje množstvo internýchexterných faktorov. Kým s tými internými môžete skúsiť niečo spraviť, s externými faktormi si veľmi neporadíte. V tomto prípade už totiž do hry vstupuje samotný segment, v ktorom podnikáte, lokalita, kde ľudí zamestnávate, aktuálna situácia na trhu práce a čiastočne ovplyvňuje fluktuáciu aj aktuálne platná legislatíva.

Po rôzne príklady netreba vôbec chodiť ďaleko. V regiónoch, kde je minimum iných pracovných príležitostí bude lojalita zamestnanca zrejme vyššia, pretože si uvedomuje, že podobné pracovné miesto si nenájde. Vždy ale závisí nielen od regiónu, ale aj konkrétnej pracovnej pozície. Vysoká fluktuácia je typická pre prácu, ktorú si ľudia obvykle zháňajú „dočasne“, prípadne niekedy doslova z núdze. Toto je zároveň jeden z dôvodov, prečo je fluktuácia zamestnancov vysoká v gastronómii a ubytovacích či upratovacích službách.

Pripravili sme pre vás niekoľko tipov, ktoré vám lepšie pomôžu v boji s vysokou fluktuáciou zamestnancov. Aplikovať sa dajú prakticky v každom segmente.


Zistite, prečo od vás zamestnanci odchádzajú

Úplným základom pri boji s vysokou fluktuáciou je identifikovanie dôvodov, prečo od vás zamestnanci odchádzajú. Je totiž veľká šanca, že práve tieto dôvody budete vedieť ovplyvniť.

Základom je otvorená komunikácia a to aj vtedy, ak sa už zamestnanec rozhodol od vás odísť. Pokúste sa teda aj jeho odchodu niečo „vyťažiť“. Dobrým spôsobom je vykonávanie výstupných dotazníkov s odchádzajúcimi zamestnancami. Popri tom sa ale pokúste navodiť takú atmosféru, aby ste dostali aj úprimné odpovede, iba tak totiž budú mať výstupné dotazníky zmysel.

Najčastejšími dôvodmi pre odchod sú ponuka lepšieho finančného ohodnotenia, lepšie pracovné podmienky a možnosť ďalšieho kariérneho rastu. Ak už budete mať od viacerých odchádzajúcich zamestnancov spracované odpovede, spravte si z nich výber a každému poznatku venujte patričnú pozornosť. Následne bude jednoduchšie nielen prijímať nové opatrenia, ale tiež spätne vyhodnocovať ich účinnosť.


Zvýšte motivačné finančné ohodnotenie

Nízky plat je častým dôvodom, prečo sa zamestnanec začne obzerať po novej práci. Hoci to môže byť rozpočtovo náročné, neupokojujte zamestnancov tým, že ste platy dvíhali pred pár rokmi. Držte navyše krok s konkurenciou a pravidelne si zisťujte ako sa pohybujú mzdy vo vašom odvetví.

Nemusíte hneď plošne dvihnúť platy všetkým zamestnancom, skúste skôr tým snaživým ponúknuť rozumnú možnosť, ako si zarobiť o niečo viac.


Odstráňte nereálne požiadavky na pracovný výkon zamestnancov

Ak sú aj vaši zamestnanci spokojní s platom, no kladiete na nich veľmi vysoké nároky, dlho pod pracovným tlakom nevydržia. Pokúste sa pravidelne komunikovať s vašimi zamestnancami a zohľadniť ich pracovnú záťaž. Ak napríklad viete, že vašu spoločnosť čaká náročnejšie obdobie roka, odkomunikujte si to so zamestnancami a motivujte ich.


Snažte sa ponúknuť aj iné zaujímavé benefity

Nejde vždy iba o peniaze a pracovnú záťaž. Pri vymýšľaní nových benefitov pre zvýšenie lojality zamestnancov sa fantázii medze nekladú. Za každý odpracovaný rok napríklad môžete zamestnancom poskytnúť extra dovolenku, prípadne ubytovací kupón využiteľný aj pre najbližšiu rodinu zamestnanca. Ak to povaha práce umožňuje, lojálnym zamestnancom môžete tiež umožniť častejšiu pracovať z domu.

Vylepšiť ale môžete aj dostupnosť do zamestnania, a to najmä vtedy, ak je pracovisko ďalej od mesta, prípadne v horšie dostupnej oblasti. Ak v takom prípade ponúknete napríklad dopravu do zamestnania zadarmo, máte vyhraté.

Zníženie fluktuácie zamestnancov je výzvou pre celé personálne oddelenie. Zároveň však ide o obrovskú príležitosť, ktorá vás môže výrazne posunúť vpred oproti vašej konkurencii a stať sa z vás môže doslova vysnívaný zamestnávateľ.

Zdielať článok:

Podobné články

Minuatúra titulného obrázku článku
Ikona kalendáru

09.10.2016

IKona hodín

Ikona kategorií Kategórie: Kariéra

Vek je len číslo! Presvedčte o tom vášho budúceho zamestnávateľa!

Minuatúra titulného obrázku článku
Ikona kalendáru

23.10.2016

IKona hodín

Ikona kategorií Kategórie: Kariéra

Vyvarujte sa stresu v práci! Neškodí iba produktivite, ale aj zdraviu..

Minuatúra titulného obrázku článku
Ikona kalendáru

01.11.2016

IKona hodín

Ikona kategorií Kategórie: Študenti Kariéra

Využi letné prázdniny, zarob si peniaze a rozbehni kariéru!