Nezáväzná cenová ponuka pre firmy
Nezáväzná cenová ponuka pre firmy
Koľko ľudí potrebujete ?
Vyplňte nižšie údaje
Firma
Vyplňte meno
Vyplňte telefónne číslo
Vyplňte email
*Povinné údaje
Vyplňte nižšie údaje
Vyplňte miesto
Musíte súhlasiť s podmienkami.
Cookies nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Používaním/Zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac
Viac informácii Ok
účastníci pohovoru sedia na stoličkách s tabuľkami s otáznikmi
zákon

Dočasná pracovná neschopnosť v pracovnom pomere – poznáte svoje nároky?

kariéra

Ako sa po rodičovskej dovolenke pripraviť na návrat do práce?

kariéra

5 nepríjemných otázok z pracovných pohovorov a ako na ne odpovedať

účastníci pohovoru sedia na stoličkách s tabuľkami s otáznikmi
Tím Proplusco

1.7.20215 min. čítania

Dostatočne si overiť uchádzača o zamestnanie v rámci niekoľkých desiatok minút pracovného pohovoru nie je ani pre skúsených personalistov vždy jednoduchou úlohou. Zistiť, ako uchádzač reaguje a uvažuje je možné aj pomocou priamo položených otázok, pričom niektoré z nich doslova zľudoveli a medzi uchádzačmi nie sú práve obľúbené. Vybrali sme 5 najčastejšie pokladaných otázok, ktoré veľa uchádzačov považuje za nepríjemné a často nevie, ako správne zareagovať.

Ak ste sa niekedy ocitli na pracovnom pohovore zoči voči vášmu potenciálnemu zamestnávateľovi, možno stačili dve tri otázky a úplne vás vyviedol z miery. Riziko toho, že vás personalista dostane otázkami do úzkych sa však dá celkom úspešne minimalizovať poctivou prípravou. Na nepríjemné otázky by ste sa mali vopred nachystať, pomôže vám to počas pohovoru zostať v kľude, nenecháte sa zneistiť a svojou premyslenou odpoveďou možno aj ohúrite.

Ktoré otázky teda na pracovných pohovoroch uchádzači nemajú radi? Vybrali sme 5, ktoré sa aj v súčasnosti ešte na pohovoroch pokladajú veľmi často.


Kde sa vidíte o 5/10 rokov?

Ak by sme medzi otázkami z pracovných pohovorov mali nájsť absolútny evergreen, bola by to práve táto. Personalista sa týmto spôsobom snaží zistiť niečo o vašich ambíciách a plánoch do budúcna. V princípe snáď ani neexistuje nesprávna odpoveď na túto otázku, teda samozrejme, ak neodpoviete, že chcete nahradiť súčasného šéfa, ktorý na pohovore sedí oproti vám.

Odpoveď na túto otázku si vopred premyslite, pre personalistu je dôležité zistiť, ako premýšľate o svojej kariére, či sa chcete posúvať stále vpred, alebo ste skôr typ, ktorý sa nebojí experimentovať a vyskúšať napríklad prácu aj v úplne inej oblasti.


Aké sú vaše silné a slabé stránky?

Medzi ďalšie „nepríjemné klasiky“ patrí otázka smerujúca na vaše silné a slabé stránky. Uchádzači často narýchlo nevedia, akú stratégiu zvoliť, či sa radšej vychvaľovať dobrými vlastnosťami alebo naopak, byť skutočne úprimný pri tých negatívnych. V prvom rade by ste mali sami v sebe nájsť nejaký rozumný kompromis.

Snažte sa poukázať na to, že ste pracovitý, no zároveň zo seba nerobte workoholika. Vyberte si tiež jednu alebo dve svoje slabé stránky, o ktorých viete a snažte sa na nich ukázať, že pracujete na svojom zlepšení. Určite neodbite personalistu odpoveďou, že žiadne slabé stránky nemáte. Vaša odpoveď nemusí mať nejakú špeciálnu formulu, rôzne účelové a vyumelkované odpovede personalisti počúvajú pravidelne a preto aj v tomto smere stavte na prirodzenosť.


Prečo odchádzate zo svojej súčasnej práce?

Zvedavosť personalistu niekedy môže smerovať aj k otázke, prečo opúšťate svojho súčasného zamestnávateľa. Ide o pomerne citlivú otázku, ktorá si vyžaduje skôr premyslenú a menej emotívnu odpoveď. Bez ohľadu na to, aké boli vaše skúsenosti s konkrétnym zamestnávateľom, nikdy by ste svojho doterajšieho zamestnávateľa nemali ohovárať, prípadne naňho nadávať. Môžete sa však vyjadriť kriticky, no ani v tomto smere to nepreháňajte. Diplomaticky a výstižne opíšte prečo ste sa rozhodli odísť, no zároveň si nevymýšľajte, najmä v prípade obsadzovania dôležitých pozícií si personalisti často robia vlastný prieskum, ktorý by vašu prípadnú lož mohol ľahko odhaliť.


Čo by sme v našej firme mali robiť lepšie?

Táto otázka je nepríjemná najmä z toho dôvodu, že ak nepoznáte interné procesy konkrétnej spoločnosti, zrejme len ťažko vyjadríte relevantné tipy na zlepšenie. Týmto spôsobom si personalista overuje skôr to, ako nad vecami uvažujete a či dokážete prichádzať so zaujímavými a podnetnými nápadmi. Opäť platí, nekritizujte príliš, nič nepokazíte, ak navrhnete drobné zlepšenie, ktoré sa dá ľahko zrealizovať, prípadne iba naznačíte postup, akým spôsobom by ste hľadali priestor na potenciálne vylepšovanie procesov.


Prečo by sme si mali vybrať práve vás?

Túto otázku sme na záver nevybrali náhodou, najčastejšie sa totiž vyskytuje práve v záverečných fázach pracovných pohovorov. Tu je dôležité vydať sa zlatou strednou cestou. Na jednej strane to so samochválou nepreháňajte, na strane druhej, snažte sa racionálne zhrnúť, aký prínos pre daného zamestnávateľa budete mať, vyhnite sa superlatívom a skôr sa pridŕžajte relevantných argumentov. Môžete poukázať na svoje odborné znalosti či dlhoročné skúsenosti. Potom už len pridajte trochu nadšenia a pri odpovedi na túto nepríjemnú otázku chybu určite neurobíte.